De crowdfundingsactie voor de J.M.A. Biesheuvelprijs 2016 eindigt op 7 februari. Tot die tijd geven we om de paar dagen het woord aan een ambassadeur van het korte verhaal. Vandaag: Annelies Verbeke.

U kunt hier klikken om bij te dragen aan het prijzengeld van de J.M.A. Biesheuvelprijs 2016. 

Kort pleidooi voor het korte verhaal

Het korte verhaal verdient beter in ons taalgebied. Al enkele jaren mag dit hoogstaande literaire genre niet meer meedingen naar de Libris Literatuurprijs. De andere grote literaire prijzen schijnen dat voorbeeld te volgen. Een aparte prijs voor verhalenbundels valt aan te moedigen, maar ook dan moet die situatie worden aangepast.

Al anderhalf jaar lang heb ik in De Standaard een rubriek genaamd ‘De Verhalenbundel van de Maand’, waarin ik interessante buitenlandse verhalenbundels bespreek, of verhalenbundels van overleden Nederlandstalige collega’s. Wat blijkt: uit andere talen dan het Engels (een taal waarin toch al veel mensen lezen) worden bijna geen korte verhalen meer vertaald. Wat een verschraling te midden van de overvloed!

En dan nu het goede nieuws. We komen allemaal van onder De Mantel van Gogol, dus is het onwaarschijnlijk dat het korte verhaal zal verdwijnen. Het is het genre bij uitstek voor de buitenstaander, een genre dat zich leent tot experimenten met vorm en inhoud. Een goed kort verhaal is een intense literatuurbeleving die de lezer geen moment de kans geeft weg te kijken, en voortdurend verrast. Een verhalenbundel met een centraal thema laat bovendien toe weg te drijven van het grote gelijk en een veelgelaagde mozaïek van waarheden te zien, wat geestelijke vrijheid schept.

 

Annelies Verbeke publiceerde eerder o.a. Veronderstellingen en Groener Gras. Met Sanneke van Hassel stelde ze de bloemlezing Naar de stad samen. Dertig dagen, haar meest recente roman, werd onlangs in de NRC Boekenwedstrijd verkozen tot het beste boek van 2016, en werd bekroond met de F. Bordewijkprijs voor de beste roman van het jaar.