Het genre waar uitgevers hun vingers niet aan durfden te branden, dat onverkocht in boekhandels bleef liggen en dat door lezers die liever in een dikke roman verdwenen niet altijd even goed begrepen werd. Het genre van grootheden Tolstoj, McCullers, Carver, Munro en Biesheuvel: het korte verhaal. Op 13 februari, aan de vooravond van de Week van het Korte Verhaal, vieren we het korte verhaal, het genre dat volgens ons veel meer liefde verdient, tijdens het festival KORT in De Brakke Grond; aanvang 20.00 uur.
Bestel je ticket(s).
De J.M.A. Biesheuvelprijs, de prijs voor de beste Nederlandstalige verhalenbundel, wordt in 2024 niet uitgereikt, maar laureaten Rob van Essen, Annelies Verbeke en Mensje van Keulen pluisden wel speciaal voor deze avond hun boekenkast uit op zoek naar hun lievelingsverhalen. Ze gaan erover in gesprek: wat maakt een kort verhaal een goed kort verhaal? De verhalen zullen op toneel ten gehore worden gebracht door schrijver Nicole Kaandorp.
Niemand minder dan Lydia Davis, ook wel de koningin van het korte verhaal genoemd, brengt een ode aan het genre. Arjen Fortuin, een van de oprichters van de J.M.A. Biesheuvelprijs, gaat met schrijver Tom Hofland en medeoprichter en schrijver Roos van Rijswijk in gesprek over de staat van het korte verhaal. Schrijver en storyteller Sahand Sahebdivani draagt voor uit eigen werk. Van schrijver en verhalenliefhebber Luuk Imhann krijg je de beste verhalenbundels opgedrongen. En als kers op de taart: boekverkoop door Linnaeus Boekhandel.
In 2015 werd de J.M.A. Biesheuvelprijs voor het eerst uitgereikt. De prijs werd ooit opgericht met de hoop het genre van het korte verhaal bij een breder publiek geliefd te maken. Dit jaar stuurde de organisatie van de Biesheuvelprijs het bericht uit dat de prijs voortaan tweejaarlijks wordt uitgereikt, omdat er in sommige jaren zodanig weinig verhalenbundels verschijnen. Toch viert SLAA op 13 februari aan de vooravond van De Week van het Korte Verhaal in samenwerking met de Biesheuvelprijs het korte verhaal. Uiteraard heffen we na afloop van het programma het glas op dit ongrijpbare literaire genre, dat gelukkig ook, keer op keer, onverwoestbaar blijkt te zijn.
“Schrijven is van trapeze naar trapeze zwaaien in de top van het circus. Er kan van alles misgaan, maar als je in het ritme zit, kan je het lang volhouden. Opeens kijk je naar beneden en zie je dat ze het vangnet hebben weggehaald. Dat is het moment om aan een kort verhaal te beginnen.”
Rob van Essen in zijn ode aan het korte verhaal tijdens de uitreiking van de J.M.A. Biesheuvelprijs, 12 februari 2016